Рестрикциите на внос за МПС ще „ударят“ ретро автомобилите у нас
събота, 29 юни, 2024, 08:57ч.
Ретро клуб „Трабант – Велико Търново“ обяви своята загриженост по отношение на предвидените в ИПЕК рестрикции за вноса и регистрацията на превозни средства в България, които ще засегнат и историческите превозни средства. Те не са взети предвид при изготвянето на Интегриран план в областта на енергетиката и климата 2021-2030 г.
„Великотърновският Ретро клуб не подкрепя предложения вариант в частта на мярка Т19а на стр. 143. Считаме че в ИПЕК следва да се инициират промени, създаващи работещи механизми и изключения за вноса на историческите превозни средства, които са част както от световното културно наследство, така и от културното наследство на България“, заяви доц. д-р Милен Михов – председател на сдружението.
Той е изпратил писмо до министъра на енергетиката Владимир Малинов и до министъра на околната среда и водите инж. Петър Димитров относно проекта, публикуван за обществено обсъждане със срок 26 юни т.г., в което се изразява загриженост по отношение на предвидените в ИПЕК рестрикции.
В мярка Т19а с цел намаляване на емисии на ПГ е предвидено модернизиране на състава на автомобилния парк чрез налагане на ограничения върху вноса на употребявани превозни средства с екологична категория под Евро 4.
„Съгласно § 6, т. 67 от ДР на ЗДвП – „Историческо превозно средство” е механично задвижвано пътно превозно средство, което е минимум 30-годишно, не се използва за ежедневен транспорт, запазено и поддържано в исторически коректно състояние, част е от световното техническо и културно наследство и за което има издадена идентификационна карта от Международната федерация за старинни автомобили или от друга упълномощена от нея организация на територията на държава – членка на Европейския съюз.
От горното се заключва, че към настоящия момент всички историческите превозни средства са произведени преди 1994 г. и попадат в екологична категория Евро 1. Предложените рестрикции върху вноса на употребявани превозни средства с екологична категория под Евро 4 реално ще засегнат всички превозни средства произведени преди 2005 г., включително и историческите МПС.
Следва да се има предвид, освен че броят им е значително ограничен, то те не са за ежедневна употреба, като изследване на ADAC в Германия е установило средно годишен пробег от едва 1500 км. В тази връзка считаме, че отделяните емисии на парникови газове от ИПС е незначителен, в сравнение с останалите многобройни и ежедневно използвани превозни средства с двигатели с вътрешно горене“, се казва в изпратеното писмо.
Затова Ретро клуб „Трабант – Велико Търново“ не подкрепя така предложения вариант и счита, че в ИПЕК следва да се инициират промени, създаващи работещи механизми и изключения за вноса на историческите превозни средства, които са част както от световното културно наследство, така и това на България.
Източник: veliko-tarnovo.net